2 Ağu 2013

.: o tablo insanı dinden çıkarabilir :.

Hans Holbein / The Body of the Dead Christ in the Tomb, 1522.
 
 










Bu tabloyu, bu şey'i, Dostoyevski, karısının anılarına göre Budala’ya başladığı yıllarda Basel Müzesi’nde görmüş, çok etkilenmiş ve dakikalarca izlemiştir.

Budala romanını, tabloyu gördükten sonra yazmaya karar verdiği şeklinde de rivayetler vardır.

Romanda, Dostoyevski’nin kendisiyle aynı hastalıktan muzdarip kahramanı Prens Mışkin malum tabloyu Rogojin’in evinde görür ve daha sonra bahsederken Dostoyevski’nin hislerine şöyle tercüman olur: 

 "O tablo… O tablo insanı dinden çıkarabilir…"
 
 
*
 
Tanrı'nın oğlu!
Nasıl bu kadar ölü, nasıl bu kadar beşeri? 


3 yorum:

Nihat kurtgozlu dedi ki...

Bir yerlerde orta parmağın açık resmedilmesi aykırı düşünceye sahip ressamların imzasıdır diye okumuştum sanki

Bu şekilde, dert edindikleri bir takım düşünceler adına resmedilen şahsa yada düşünceye gizliden hakaret ederlermiş

Lakin kaynak gösteremiyorum, maksat mesih olan şahsın beşeriliğine atıfta bulunmaksa başarılı bir çalışma olmuş,

elbette şüpheli parmak işareti bu resmi "biz yaptık nasıl güzel olmuşmu?" gibi bir imzaya namzetmekte ya

kılanmıyor değilim...
böyle bir imzaya ne gerek vardı diye...

bu beden olması gerektiğinden daha ölü ve daha cansız, ne hoş...

Kurtgozlu dedi ki...

olması gerektiğinden daha ölü ve cansız

Kimileri orta parmağın açık çizilmesini belli bir zümrenin imzası kabul eder

ressam yada resmi sipariş eden şahıs aslında bir yas içerisinde değildir

maksat gizliden bu beşeriyet ve acizlikle hakaret etmektir

Bir - iki resim daha görmüştüm bu uhrevi temanın içinde imza olarak kullanılan parmakları içeren

böyle bol olunca imza
kıllanıyor tabi syre dalan beşeriyet

maksat yas tutmakmı yoksa ilgili şahsın naaşıyla ve onu kutsal sayan kitlelerle alay etmek mi...

seyirci resmin değil de resmedenin büyüsüne kapılmaktan korkuyor, onun istediğini görmekten onun istediği gibi düşünmekten tedirgin oluyor

günümüzün zihin yıkama makinelerinin prototipi gibi bişey sanki

mesajın ne olduğu değil de bir mesaja gayret edilmiş olunması uyuz olmak için yeterli

Z. dedi ki...

arka planının yoğunluğunu bilmiyordum ama sıradan bir göz'e dahi tesiri böyle ise, sahibesini güzel methediyor olmalı.